Laid back Laos vanuit Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nynke Oosterman - WaarBenJij.nu Laid back Laos vanuit Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nynke Oosterman - WaarBenJij.nu

Laid back Laos vanuit Vang Vieng

Door: nyngaatdewereldzien

Blijf op de hoogte en volg Nynke

16 Juni 2012 | Laos, Vangviang

Luang Prabang is onze uitvalsbasis geworden, ideaal! We kunnen iedere keer de souvenirs in het guesthouse laten en na zoveel nachten weer terecht. Zo ook deze keer, we vertrekken voor drie nachtjes naar het backpackers walhalla; Vang Vieng. Met de VIP bus, wat eigenlijk gewoon een grote touringcar is met felle schildering aan de buitenkant, toeren we dwars door de bergen. Het comfort is een stuk beter als eerder in ons minibusje. Muziekje aan en tussen de fantastische uitzichten door even slapen. De tijd vliegt voorbij. Halverwege stoppen we voor een lunch, beetje twijfelachtig vanwege het aanzicht in het keukentje.. maar heerlijke rijstmaaltijd. De kinderen van het restaurantje vinden het ook gezellig dat er even wat gezellige toeristen zijn en al gauw is het drie tegen één.. Blond meisje etteren en hopen dat ze je dan gaat kietelen is favoriet. Een lol dat ze hebben! En ik ook trouwens. Als we weer verder gaan zwaaien ze ons enthousiast uit. Zeven uur later zijn we in Vang Vieng. Het is een klein dorpje vol restaurantjes en barretjes. DE activiteit hier is tubing: in een grote rubberen binnenband zak je de rivier af en kun je aanleggen bij diverse barretjes aan de oever. Een aflevering van 'friends' kun je overal kijken en op het menu staat van alles, van pasta's tot hangover breakfast en zelfs space pizza's (niet geprobeerd trouwens). Dat er duidelijk vraag is naar deze laatste variant blijkt al snel wanneer we 's avonds door het plaatsje slenteren. Plaatsvervangende schaamte hebben we voor al die dronken toeristen die in hun bikini, beschilderd met fluoriserende verf en een bucket (zandbak emmertje gevuld met veel alcohol, ijs en rietjes) in hun hand over straat lallen. Daar omheen gaan de locals door met hun dagelijkse leventje.. bizar eigenlijk!

We boeken voor de volgende dag een kayaktour, 9 euro armer en we zijn de hele dag zoet. We zijn met een mannetje of achttien, erg leuke groep! Een Nederlands stel zou hun dochter opzoeken als ze alleen aan het rondreizen is, maar ze blijkt toch niet zo alleen en pa en ma treft ze dus niet.. Ze schaamt zich dood als ze hoort dat haar ouders hier gaan tuben en zich begeven in haar leefwereldje.. Een ander stel heeft hun baan opgezegd en hebben drie jaar de tijd voor reizen, de rest van de groep is onze leeftijd: stelletjes maar ook vrienden en alleenreizende. Leuk dus! We starten 's morgens met een bezoek aan elephant cave, in de rotsen herken je de vorm van een olifant waaraan de grot zijn naam te danken heeft. Een grote budha en een voetafdruk van budha zijn te bezichtigen, maar het is geen grot zoals wij die kennen en waar je echt doorheen kunt wandelen. Wel leuk om gezien te hebben. Dan wandelen we dwars door rijstvelden naar de volgende grot: water cave. De naam zegt het al, er staat water in. Je laat jezelf in een band zakken en via een touw sleep je jezelf door de grot heen. Een hoofdlampje zorgt voor het licht.. best beetje spannend, maar ook wel erg leuk. Daarna wacht de bbq lunch, groente spiesen voor Manon en mij. Er wordt goed voor de vega's gezorgd en het is absoluut een goede bodem voor de kayaktocht van drie uur..

Ik ben niet zo'n held met water en zeker niet als het hard stroomt en er rotsen uit omhoog steken.. dus wanneer er gevraagd wordt wie er liever bij een van de gidsen in de kayak wil laat ik me dat geen tweede keer zeggen. Ik zit veilig! We passeren behoorlijk wat stroomversnellingen, maar over het algemeen komt iedereen er zonder kleerscheuren door. De schade van vandaag: twee omgeslagen kayaks (dezelfde..) en mijn taak als hulpje van de gids: twee geredde peddels en een waterproof camera gered. De tocht gaat dwars door mooi berglandschap, veel groen en hoge rotspartijen. De gidsen maken er een leuke trip van met veel watergevechten, zelfs ik moet er aan geloven. Ons einddoel is het stuk rivier met de barretjes aan weerszijde, we maken er 1 stop (genoeg om sfeer te proeven).

Grote borden met 'free shots', 'free mut boxing', 'free bracelets', 'free... alles' schreeuwen je tegemoet, lang niet alle barretjes zijn open vanwege het laagseizoen en het oogt rustig, maar uit de barretjes die wel open zijn klinkt foute muziek en slingeren backpackers via touwen de rivier in. Ik snap goed dat hier jaarlijks en soms zelfs maandelijks mensen overlijden doordat ze stomdronken dat water weer op gaan of na het touw slingeren verkeerd terechtkomen.. Om vier uur zit onze tour er op, spierpijn morgen!

De dag is alleen nog niet voorbij, het Nederlands elftal mag weer aan de bak vanavond. We kopen een oranje shirtje (2 voor 3,50 euro) en zijn er om negen uur al klaar voor. Helaas moeten we wachten tot twee uur 's nachts. We doden de tijd door een bezoekje aan de Ierse pub, waar we met het Nederlandse stel van vanmiddag een biertje doen en dan gaan we door naar bucketbar, hopen daar meer oranje aan te treffen. En dat is gelukkig het geval! Ook hier sluiten de barretjes nog voor de wedstrijd start, maar met een gratis tuk tuk worden we naar de 'late night sports bar' gebracht. In the middle of nowhere staat een gebouwtje met groot bioscoopscherm, banken ervoor... prima plek voor potje voetbal kijken. Helaas zakken we al snel steeds verder weg in de bank... Ik lees later dat het nog nooit is voorgekomen dat Oranje op een EK of WK in de rust met 2-0 achter staat. We zijn het laatste team dat nog niet gescoord heeft dit EK.. gelukkig maakt van Persie er eentje, dan zijn we in ieder geval van de nul af. Na de wedstrijd druipen we snel af, de Duitsers vieren feest.

Onze laatste dag in Vang Vieng slapen we lekker uit (slapen in Villa Vang Vieng Riverside), hangen we bij het zwembad, gaan we lekker lunchen ergens en doen we nog maar weinig. We hebben weer genoeg dronken backpackers gezien voorlopig, morgen terug naar Luang Prabang. Onze laatste busrit samen...

• 16 Juni 2012 - 21:56

Beppe:

hallo meiden. 16 juni.11uur of beter 23uur. vandaag de grote dag voor fr. land nl. de slachte loop en marathon .de eerste door tante anne en oom doeke de2de oom jan en oom.alco .24 km lang.heel fr .land overal .jullie laatste mail gelezen .wat een belevenissen. en volgende week terug.nynke! ik wens je een goede reis en behouden thuiskomst en hoop dat je je weer snel thuis voelt in ons koud landje .maak er het beste van .ik hoor wel eens van je .verder nieuws heb je al van je ouders gehoord .nog bedankt voor je kaart.tot ziens gr beppe.